Bevægelse med “Talstafet”

08 jul Bevægelse med “Talstafet”

Repetition af de fire regningsarter

Jeg forsøger så vidt muligt at inddrage bevægelse i min undervisning, og i dette indlæg vil jeg beskrive, hvordan jeg i slutningen af 4. klasse repeterede de fire regningsarter ved hjælp af “Talstafet”. 

Generelt synes jeg, at det er vigtigt at repetere de fire regningsarter regelmæssigt i undervisningen. Jeg oplever flere elever, der glemmer, hvordan de skal gøre, når de skal trække fra og især, hvis de skal låne. Samtidig er tabellerne jo også et område, der skal holdes ved lige og arbejdes med regelmæssigt og gerne på forskellige måder og med forskellige tilgange.

 

Talmåtter

På vores 4. årgang har vi 100 elever, og vi har 2 talmåtter til rådighed. Det er nok, da vi er gode til at deles om dem og trækker dem frem, når der skal leges eller øves. Hver måtte består af tallene 0-99 og er trykt med skridsikker underside, således den ligger stabilt på gulvet. (Læs evt. mere om måtten her.)

Til måtten har vi en masse tilhørende “spillekort” med fx plus, minus, gange og tallinjestykker, der passer lige på måttens talfelter. Måtterne kan derfor anvendes på alle mulige måder, og jeg valgte til denne repetition at bruge den til en stafet sammen med børnene. Måtterne kan let benyttes både udendørs og indendørs og er nemme at rengøre.

Talstafet

Jeg starter med at dele børnene ind i to lige store grupper. Hver gruppe får hver sin bunke kort med minusstykker. Børnene skal nu en og en trække et regnestykke, regne det ud og efterfølgende løbe hen og placere det på det rigtige facit på måtten. Når facit er placeret, løber de tilbage til den næste holdkammerat i rækken, der står klar til at trække, udregne og løbe hen og placere på det rigtig facit.

Jeg lader øvelsen køre i 5 minutter, og når tiden er gået, tæller jeg, hvem der har flest korrekte regnestykker placeret på taltavlen.

Jeg tager en regningsart af gangen, og jeg kan se på børnene, at det kan være udfordrende at skulle regne udelukkende ved brug af hovedet, og hvor der samtidig er tid på. Jeg synes, aktiviteten er rigtig god til især at træne tabeller.

Hvis du gerne vil have, at eleverne har lidt indflydelse på, hvilke opgaver der skal være, så kan det være en god aktivitet selv at lade børnene lave regnestykker. På den måde kan øvelsen også bruges på alle alderstrin, da opgaverne kan udvides med fx ligninger og procentregning. Det eneste krav skal dog være, at facit er tal mellem 0 og 99.

Aktiviteten er nem at sætte i gang, der er et konkurrenceelement i øvelsen, der kan være med til at øge motivationen, og børnene har det sjovt, men de regner løs.

 

God fornøjelse!

/Pia

Ingen kommentarer

Tilføj kommentar