Blogindlæg

Her kan du læse om aktiviteten Hop på toget, som kan være et lille sjovt break i undervisningen.

 

Aktiviteten kan både anvendes i indskolingen eller på mellemtrinnet, når der skal skabes forståelse for tal og cifre. Den kan bruges, når vi snakker pladsværdi og tallenes placering. Hvor er enerne i forhold til tierne, og hvad betyder det, når vi sammensætter tallene på forskellige måder?

Samtidig er det også en god øvelse, når eleverne skal øve sig i at udvikle matematikstrategier, da de skal tænke lidt fremad og gøre deres egne vurderinger af, hvad der vil være en smart løsning, når de skal planlægge deres næste træk for at vinde spillet.

Eleverne lærer også f.eks., at hvis de slår en 5´er og en 3´er, så er der to talkombinationer. De kan lave 53 eller 35. Hvilket tal, de vælger at anvende, kan have betydning for, om de vinder eller taber spillet.

 

Når jeg har spillet “Hop på toget” med eleverne, så har jeg valgt to forskellige farvede terninger, da det, især hos de mindste, kan være med til at understrege, at der er tale om to forskellige tal, som hver terning står for. Og rent praktisk kan eleverne sammensætte terningerne, så de kan danne begge de mulige tal.

 

  

 

Der er lavet plads til flere spil på hver spilleplade, så der er mulighed for at øve sig. Jeg synes også, det er en god idé, at eleverne prøver flere spil og evt. forskellige modstandere, så de kan øve sig i deres egne strategier.

 

God fornøjelse!

Pia