Blogindlæg

TALKENDSKAB I 2. KLASSE – SKYDESKIVER OG ÆRTEPOSER

I både 1. og 2. klasse har vi arbejdet rigtig meget med talforståelse, hvor fokus bl.a. har været på tallenes opdeling i 1’ere, 10’ere og 100’ere. Eleverne har arbejdet med tallene på rigtig mange forskellige måder, som bla. er beskrevet i blogindlæggene “Talkendskab i 1. klasse” eller “Mine tal i 2. klasse”.

 

Derfor var det oplagt, at 2. klasse også skulle afprøve de nye gulvspil, som vi fik mulighed for at købe i forbindelse med en fagdag i matematik. Spillene er lavet som store gulvklistermærker med skydeskiver, der kan klistres fast på gulvet. På den ene skydeskive arbejdes med 1’ere og 10’ere, mens den anden skydeskive arbejder med 1’ere, 10’ere og 100’ere.

 

Jeg har lavet en lille aktivitet med tilhørende elevark, som 2. klasse og jeg lavede første gang, vi brugte skydeskiverne i matematikundervisningen. Aktiviteten er meget simpel, og går ud på, at eleverne står bag en linje og kaster med 4 ærteposer hver. Efterfølgende skal eleverne notere antal 1’ere, 10’ere (og 100’ere) i skemaet, inden de skriver det samlede pointtal.. Til sidst skal eleverne beregne deres samlede pointsum med hjælp fra en lommeregner.

 

    

 

I min 2.klasse havde jeg valgt at differentiere aktiviteten, så en mindre gruppe elever spillede på den skydeskive med 1’ere og 10’ere, mens resten af eleverne spillede på den anden skydeskive, hvor også 100’ere er med. Dette gav mulighed for, at alle eleverne kunne deltage i aktiviteten på deres eget niveau. Samtidig oplevede jeg, at de fleste elever ret hurtigt blev selvkørende, så jeg havde mulighed for at hjælpe de elever, der havde behov for lidt ekstra støtte.

 

Ret hurtigt begyndte eleverne at snakke om “Hvad er det højeste antal, jeg kan få?” og “Hvad skal jeg ramme for at slå dit tal?” Som matematiklærer er det en fornøjelse at opleve, når en igangsat aktivitet medfører en hel masse relevant matematiksnak, hvor eleverne med udgangspunkt i matematikken udfordrer hinandens talkendskab og bliver undersøgende i deres tilgang til matematikken.

 

Som afrunding på aktiviteten brugte vi noget tid i klassen på en samtale med udgangspunkt i spørgsmålet “Hvad er det højeste antal point, jeg kan få, hvis jeg har 3 ærteposer?” Igen var eleverne hurtige til at tænke videre “Jamen, hvis du kan få 300 med 3 ærteposer, så kan du jo få 300 og 100, og det er så 400 med 4 ærteposer”, hvortil en elev svarede: “Ja, men kun hvis du rammer med alle 4!”

 

OM BLOGGEREN

Dette indlæg er skrevet af Anne Mette Schwab, der arbejder som matematiklærer i indskolingen og på mellemtrinnet på Grønhøjskolen i Randers Kommune. Anne Mette er uddannet matematikvejleder ved VIA i Århus.