Blogindlæg

I den daglige matematikundervisning vægter jeg altid at supplere de traditionelle opgaver med bevægelsesaktiviteter eller “lege” med et fagligt indhold. Det er som regel her, at alle får mulighed for at komme på banen med det, de føler sig gode til. Nedenfor kan du læse, hvordan jeg har brugt spillet Mat-fact på mellemtrinnet.

 

Mat-fact

Jeg har brugt spillet MatFact flere gange i løbet af skoleåret – både som et supplement til både den faglige læsning, og når vi har repeteret matematiske begreber. Spillet egner sig godt til, når jeg ønsker, at eleverne både skal være mundtlig- og fysisk aktive. Spillet, der er inspireret af kendte spil som Cranium og Hint, lægger op til, at eleverne skal kunne forestille sig forskellige begreber, som de enten skal forklare, mime eller tegne. På den måde arbejdes der med forståelsen for – og forestillingsevnen af de forskellige begreber. Samtidig skal de, der skal gætte svaret, også have en forforståelse for begreberne. 

I spillet er der god mulighed for bevægelse, da eleverne kan vælge at mime begreberne, hvilket jeg ofte har oplevet er ret sjovt, når de gør. Det er spændende at se, når det, de har forestillet sig oppe i hovedet, enten skal forklares eller vises med kroppen.

På mattip.dk webshoppen, kan I finde spillepladen og tilhørende begrebsbrikker samt spillereglerne for spillet. Du finder spillereglerne her.

 

Begrebsbrikker

Begrebsbrikkerne, der skal bruges i spillet, printes uden login på mattip Begrebsbrikker, og brikkerne kan sagtens bruges til andre matematiske aktiviteter også.

Der er god mulighed for differentiering i spillet – det kan bruges på mange klassetrin, da der kan sorteres i begrebsbrikkerne, så selve spillet kan målrettes bestemte emner og fagområder, eller det kan bruges, så alle fagbegreberne trænes. Jeg plejer at printe spillereglerne direkte fra hjemmesiden og laminere dem, så de kan bruges igen og igen.

 

 

 

Jeg har spillet Mat-fact med mine elever i både 5. og 6. klasse, og inden vi spiller, har jeg sorteret i brikkerne, så der kun er begrebsbrikker, der omhandler emner, vi allerede har arbejdet med. På den måde fungerer aktiviteten også som en slags evaluering.

Kortene indeholder mange forskellige begreber, regnestykker, figurer og tegn, så der er nok til, at spillet kan spilles mange gange, uden eleverne støder på de sammen ord, men genkendelsen kan også være  lærerig, hvis eleverne kan huske udførelsen af et begreb fra et tidligere spil.

 

Spillet i praksis

Når jeg har spillet med mine elever, har jeg delt dem ind i grupper af 3 til 4 elever, der spiller på den samme plade. Hver gruppe får de laminerede begrebskort, som de skiftes til at trække. Der er én, der agerer, og de andre gætter. Hvis der er 4 i en gruppe, så skal de være sammen to og to, hvor den ene i gruppen viser, forklarer eller tegner begrebet, mens den anden gætter, så de samarbejder om at vinde pointet. Hvis de er et ulige antal i gruppen, så er der én, der agerer, mens de andre gætter, men så kan der med fordel gives point til den, der har ageret, hvis de andre gætter, så det er motiverende at løse sin opgave godt.

 

 

 

Spillepladen, der kan købes i webshoppen, er lavet i neopren, så den kan krølles og foldes og samtidig er meget slidstærk. Pladen kan derfor bruges igen og igen, da den ikke går i stykker og er let at opbevare. Måtten har en skridsikker bagside, så den ligger fast på bordet. Spillebrikkerne skal eleverne selv skaffe, og det kan være centicubes, et viskelæder eller lignende.

Jeg er personligt rigtig glad for spillepladerne, da de er hurtige at hive frem, hvis vi mangler en aktivitet, der kan være motiverende både til repetition og træning.

Når vi har spillet, har vi ca. brugt 30-35 minutter pr. spil. De første gange Mat-fact spilles, har jeg guidet eleverne lidt, så de har spillet korrekt, og så alle føler, de har fået et udbytte, men jo flere gange, de har prøvet det, jo mere selvstændige bliver de og kender fremgangsmåden.

 

Rigtig god fornøjelse,

Pia