Inspiration til din matematikundervisning

Et år uden bogsystem i 1. klasse

I sidste indlæg i dette skoleår vil jeg skrive lidt om, hvordan jeg har organiseret min matematikundervisning i 1. klasse, da jeg har fravalgt en fælles grundbog og i stedet har arbejdet med en fast struktur i alle timerne. Den faste struktur indeholder holder fire elementer: -...

Videre med plusstrategier – et kort forløb til 1. klasse

I dette indlæg er beskrevet en meget lille del af arbejdet med plusstrategier – med det formål at give et forslag til, hvordan eleverne kan arbejde med plusstrategier. I forløbet bygges videre på elevernes allerede etablerede erfaringer med titalssystemets opbygning i 1’ere, 10’ere osv. Se...

Måling og omsætning

Når vi i det daglige arbejdede med forskellige tekstopgaver, opdagede jeg, at rigtig mange elever syntes, det var svært at omregne måleenheder og forstå sammenhængen herimellem. De havde svært ved at forestille sig, hvor meget en decimeter var. De fleste kendte til deciliter, for det...

1 meter – Hvor meget er det?

1 meter – hvor meget er det? I 1.klasse har vi i den forløbne uge arbejdet med et kort forløb, hvor omdrejningspunktet har været længden 1 meter, og hvor vi har været omkring mange begreber (større, mindre, længere, kortere m.fl.) samt flere matematikfaglige emner (måling...

Udematematik

For tiden er der stor fokus på, hvordan undervisningen kan tages med udendørs, mens der fortsat er et fagligt meningsfuldt indhold og plads til fordybelse, samarbejde og udnyttelse af de muligheder, der netop er udendørs.   Jeg underviser selv i matematik i 5. klasse, og jeg er...

Hop på toget

Her kan du læse om aktiviteten Hop på toget, som kan være et lille sjovt break i undervisningen.   Aktiviteten kan både anvendes i indskolingen eller på mellemtrinnet, når der skal skabes forståelse for tal og cifre. Den kan bruges, når vi snakker pladsværdi og tallenes placering. Hvor...

Procent

Efter vi i en længere periode i 5. klasse havde arbejdet med statistik og frekvens, syntes jeg, det var oplagt at arbejde videre med procent. Frekvensbegrebet kunne godt opleves lidt abstrakt, og ofte skulle svaret regnes ud i procent. Jeg troede egentlig, at eleverne ville...

Temaforløb og faglig læsning

I matematikundervisningen er det rart for eleverne, når opgaverne er hverdagsrelevante og indeholder noget, de kan forholde sig til. Derfor benytter jeg regelmæssigt temaforløbene, der indeholder forskellige former for matematik, som er relevant at kunne benytte i forskellige hverdagssituationer. Der er ofte opgaver, der omhandler...

Statistik på 5. årgang

I mine to 5. klasser har vi arbejdet med statistik som et obligatorisk emne på mellemtrinnet. Jeg valgte at tage udgangspunkt i hverdagsstatistikker og elevernes egne tal, da jeg tænkte, det ville være mere motiverende og relevant for dem. I dette indlæg kan du læse om, hvordan...

Spil Mat-fact i undervisningen

I den daglige matematikundervisning vægter jeg altid at supplere de traditionelle opgaver med bevægelsesaktiviteter eller "lege" med et fagligt indhold. Det er som regel her, at alle får mulighed for at komme på banen med det, de føler sig gode til. Nedenfor kan du læse, hvordan...

Cirklen

En passer kan være et lidt besværligt redskab for en 5. klasses elev at håndtere. Derfor synes jeg, at det er vigtigt at prioritere tid og øvelser, hvor eleverne får mulighed for at tegne mange cirkler og øve sig, til de får helt styr på...

Faglig læsning med figurer

Der kan arbejdes med faglig læsning på mange forskellige måder. Der kan læses fagtekster, laves problemregningsopgaver, “åbnes” tekster og trænes fagbegreber...

Regnehierarkiet

I dette indlæg kan du læse om, hvordan jeg på 5. årgang arbejdede med regnehierarkiet. Jeg synes, at emnet er en rigtig god måde at komme godt omkring de fire regnearter på. Jeg havde inden forløbet lagt mærke til, at flere elever havde brug for...

Koordinatsystemet på gulvet

Jeg arbejder med koordinatsystemet på 6. årgang, og jeg tager udgangspunkt i vores egne forløb hertil (Forløb). Jeg oplever ved dette emne næsten altid, at eleverne finder det "kedeligt" og besværligt selv at skulle tegne koordinatsystemer - det der med at få lavet den korrekte...

“Arealspillet” på 4. årgang

På 4. årgang arbejder jeg altid med forløbet "Arealer". I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan elevernes frustrationer over at skulle tegne "lige" figurer, fik mig til at lave "Arealspillet".    En opstart med tegnefrustrationer  I klassen starter vi fælles op med med forløbet Arealer 1. Jeg...

Mattips faglige forløb

Da vi i 2016 startede mattip.dk var det som udgangspunkt fordi, vi var "kørt trætte" i den grundbog, vi i mange år havde været igennem på mellemtrinnet. Vi begyndte at eksperimentere med at lave vores egne forløb og lavede mange forskellige bud på, hvordan vi gerne...

Tabeldødbold

Der er mange forskellige måder at træne tabellerne på. Det kan fx gøres både ved brug af onlineopgaver, remser og forskellige lege. Jeg har ind imellem afsat en halv time, hvor vi giver den fuld gas med tabellerne og samtidig får pulsen højt op. Jeg...

Matematikstrategi: Chunking

I arbejdet med matematiske strategier er det vigtigt at hjælpe eleverne med en bevidstgørelse omkring, hvilke strategier de bruger, når de griber en opgave an. Eleverne får på denne måde øget forståelse for dem selv og deres læring. "Chunking" er én måde at arbejde med...

Bevægelse med “Talstafet”

Repetition af de fire regningsarter Jeg forsøger så vidt muligt at inddrage bevægelse i min undervisning, og i dette indlæg vil jeg beskrive, hvordan jeg i slutningen af 4. klasse repeterede de fire regningsarter ved hjælp af "Talstafet".  Generelt synes jeg, at det er vigtigt at repetere...

Evaluering i praksis: Tip 13

Evaluering i praksis. Jeg bruger, som tidligere nævnt, forskellige former for evaluering i min undervisning, således vi ikke "afslutter" et emne på samme måde hver gang. Der er mange gode måder at evaluere på, og målet med min evaluering er som regel, at eleverne opdager, de...

Decimaltal på 4. årgang

Jeg arbejder for tiden med decimaltal i mine to 4. klasser. Vi er i slutningen af skoleåret, og eleverne kan egentlig godt lide emnet. Det svære er det med det komma! Det bliver abstrakt for dem. Her kan du læse lidt om mine tanker omkring...

Evaluering: Matematikken på midten

Der findes mange måder at evaluere på, og heldigvis for det. Jeg varierer selv en del i de tilgange, jeg bruger, men jeg har altid fokus på, at eleverne selv kommer på banen med den viden, de har akkumuleret gennem arbejdet med et givent stof...