Inspiration til din matematikundervisning

Koordinatsystemet på gulvet

Jeg arbejder med koordinatsystemet på 6. årgang, og jeg tager udgangspunkt i vores egne forløb hertil (Forløb). Jeg oplever ved dette emne næsten altid, at eleverne finder det "kedeligt" og besværligt selv at skulle tegne koordinatsystemer - det der med at få lavet den korrekte...

“Arealspillet” på 4. årgang

På 4. årgang arbejder jeg altid med forløbet "Arealer". I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan elevernes frustrationer over at skulle tegne "lige" figurer, fik mig til at lave "Arealspillet".    En opstart med tegnefrustrationer  I klassen starter vi fælles op med med forløbet Arealer 1. Jeg...

Mattips faglige forløb

Da vi i 2016 startede mattip.dk var det som udgangspunkt fordi, vi var "kørt trætte" i den grundbog, vi i mange år havde været igennem på mellemtrinnet. Vi begyndte at eksperimentere med at lave vores egne forløb og lavede mange forskellige bud på, hvordan vi gerne...

Tabeldødbold

Der er mange forskellige måder at træne tabellerne på. Det kan fx gøres både ved brug af onlineopgaver, remser og forskellige lege. Jeg har ind imellem afsat en halv time, hvor vi giver den fuld gas med tabellerne og samtidig får pulsen højt op. Jeg...

Matematikstrategi: Chunking

I arbejdet med matematiske strategier er det vigtigt at hjælpe eleverne med en bevidstgørelse omkring, hvilke strategier de bruger, når de griber en opgave an. Eleverne får på denne måde øget forståelse for dem selv og deres læring. "Chunking" er én måde at arbejde med...

Bevægelse med “Talstafet”

Repetition af de fire regningsarter Jeg forsøger så vidt muligt at inddrage bevægelse i min undervisning, og i dette indlæg vil jeg beskrive, hvordan jeg i slutningen af 4. klasse repeterede de fire regningsarter ved hjælp af "Talstafet".  Generelt synes jeg, at det er vigtigt at repetere...

Evaluering i praksis: Tip 13

Evaluering i praksis. Jeg bruger, som tidligere nævnt, forskellige former for evaluering i min undervisning, således vi ikke "afslutter" et emne på samme måde hver gang. Der er mange gode måder at evaluere på, og målet med min evaluering er som regel, at eleverne opdager, de...

Decimaltal på 4. årgang

Jeg arbejder for tiden med decimaltal i mine to 4. klasser. Vi er i slutningen af skoleåret, og eleverne kan egentlig godt lide emnet. Det svære er det med det komma! Det bliver abstrakt for dem. Her kan du læse lidt om mine tanker omkring...

Evaluering: Matematikken på midten

Der findes mange måder at evaluere på, og heldigvis for det. Jeg varierer selv en del i de tilgange, jeg bruger, men jeg har altid fokus på, at eleverne selv kommer på banen med den viden, de har akkumuleret gennem arbejdet med et givent stof...